Annons ebok

Spela inför åhörare

Att musicera för sig själv och inför andra är inte samma sak mentalt, för en del är det en väldigt stor skillnad och leder lätt till underpresterande.

Nervositet och blockeringar

Person med gitarr och personer omkringNär personer finns omkring oss agerar vi för dessa i någon mån oavsett sammanhang. Vi uppför oss inte som om vi hade varit helt ensamma. Om vi dessutom ska framföra musik för vår omgivning är vi i centrum för andras uppmärksamhet.

En sak som ofta sker är att vi tenderar betrakta oss själva i högre grad utifrån, med de andras ögon. Ska vi spela på vårt instrument är risken att vår uppmärksamhet delas mellan instrumentet och betraktandet av oss själva. Vi ser oss liksom utifrån, vilket kan leda till en "blockering".

Vad som händer när man blir blockerad är att man tänker för mycket på vad man gör. När vi spelar själva och är vana att spela sker mycket på instinkt, vi överväger inte varje rörelse och analyserar inte varje förflyttning längs positioner på instrumentet. Men börjar vi tänka för mycket förlorar vi instinkten och det som vi annars brukar kunna avklaras med automatik blir nu någonting vi måste anstränga oss för att göra eftersom vi riktar våra tankar mot våra färdigheter.

Situationen i sig börjar få ett grepp om oss och vi får problem att avgränsa oss från det som finns runt oss, vilket vi annars gör när vi spelar ensamma. Låt säga att du är ensam i vardagsrummet och spelar gitarr. Bakom dig står ett bord. Chansen att du tänker på detta bord samtidigt som du spelar är liten. Men byt i stället ut bordet mot en eller flera människor och chansen att de blandas in i dina tankar och stör koncentrationen på ditt spelande är inte längre liten.

Vad som krävs för att du ska kunna prestera din vanliga nivå även när andra lyssnar och tittar är först och främst att du lyckas vara avslappnad. Du måste i hög grad koppla bort de andras närvaro (eller låta den inspirera dig) och låta instrumentet och vad du ska spela hamna i fokus. Det är inte minst svårt att vara uttrycksfull och rytmisk om du inte är avslappnad.

En anledning att vi inte presterar som vanligt är att vi bryr oss väldigt mycket om vår prestation. Det är därför en fördel att försöka brys sig lite mindre för att avdramatisera situationen. Att tänka att några misstag gör inte så mycket, vilket ger en mer avslappnad ingång i situationen och när man sedan blir varmare i kläderna kan svårighetsgraden höjas.

Att inte kunna presterar som normalt är ett problem för många musiker och dessa råd kommer knappast lösa alla problem som kan tänkas finnas i dessa situationer. Vad som främst får dig att uppnå din normala standard är att bli van med åhörare. Det är särskilt när någon som hittills bara spelat utan åhöra ska framföra inför publik som nervositeten blir extra märkbar.

Det finns förstås böcker i ämnet och en av dessa är The Inner Game of Music som är omnämnd i sammanställningen av gitarrböcker.

Konserter

Att spela konserter är ett ytterligare steg ifråga om potentiell nervositet än att spela för några vänner. Konsertgitarrister Evan Taucher berättar i en onlinekurs hur han själv var nära att lägga ner tankarna om att uppträda sedan han i yngre dagar upplevt förödande anspänning vid framförande.

Han bestämde sig dock för att verkligen bli bättre på det mentala området och en av de viktigaste av hans metoder var att simulera konsertmoment i sin dagliga träning. Han berättar hur han under övningspass bytte plats till en annan stol eller annat rum och efter ha suttit sig ner framförde ett stycke som om det vore en konsert.

Idén bakom metoden var att konsertkänslan införlivades i de dagliga träningspassen och i detta ingick sådant som att spela ett stycke endast en gång (man får inte ett andra försök vid en konsert). Detta gjorde på samma gång att han blev mer realistisk till vad han kunde framföra i stället för att föreställa sig ett perfekt framförande.

När det väl är dags för framförandet är dessa några saker att tänka på:

Och glöm inte att värma upp innan!