Hur du skapar långa ackordföljder
Händer det att efter du parat ihop några ackord får svårt att addera ytterligare och skapa längre sekvenser av ackord? Här förklaras hur du kan skapa långa ackordföljder bland annat genom att hoppa mellan tonarter. På slutet ges tips hur du kan memorera långa ackordföljder.Från en tonart till en annan
Låt säga att vi har ackordföljden G – D – C – Em – Am – G, men att vi vill utöka ackordföljden, till exempel för att gå från vers till refräng i en låt. Vi skulle då kunna förlänga ackordföljden till följande:
G – D – C – Em – Am – G – G7 – C – F – Dm
Här sker en övergång till ny tonart via G7. Genom att lägga in ett dominant septimaackord kan ett byte ske till en annan tonart där septimaackordet är V-ackordet (dvs. femte ackord från tonartens grundackord räknat).
Här är ett till exempel med en lång ackordsekvens med hopp till en ny tonart:
G – D – Am7 – A7 – D – F# – Bm
Övergången från tonarten G till tonarten D sker via A7-ackordet. Om vi sedan vill leda sekvensen tillbaka till den ursprungliga tonarten skulle en sekvens kunna se ut:
G – D – Am7 – A7 – D – F# – Bm – D7 – G
Om vi önskar ännu längre ackordföljder som inkluderar tre tonarter kan så klart samma metod användas. För att ta ett exempel:
D – Bm – F#m – G – G7 – C – F – Am – C – C7 – G – Em – Am – D – G
I denna ackordsekvens startar vi i tonarten D, för att gå vidare till tonarten C och sedan vidare igen till tonarten G. Om du är osäker på hur ackord förhåller sig till tonarter får du överblick i tabellen för tonarter.
Med fallande bas
Att använda sig av ackord vars bastoner skapar en basgång är vanligt och kan också ge möjligheter till längre sekvenser av ackord. Notera i exemplet nedan hur C-ackordet används flera gånger, fast där den ena är med en omvändning.
C – F/A – C/G – Dm/F – Am/E – G7/D – C C/G = 332010, Dm/F = 10232X, G7/D = XX0001
Förslag på grepp i fall med ovanliga ackord eller alternativa grepp syns under med förkortad notation.
Med dim7-ackord
I nästa exempel innefattas ett dim7-ackord. Ett sätt att få in dim7-ackord i en följd är att stoppa in det mellan två ackord med ett helt tonsteg mellan sig och låta dim-ackordets grundnot befinna sig mellan dessa två.
Dmaj7 – D#dim7 – Em7 – Gmaj7 – A7sus4 – A7 – Dmaj7 D#dim7 = XX1212, Em7 = XX2003, A7sus4 = X0203X
C – Cmaj7 – Am7 – Dm7 – Fmaj7 – F6 – Bm7b5 – B7 – E7 – Am7 F6 = XX3231, Bm7b5 = X2323X
Samma slags koncept kan användas för liknande arrangemang.
Memorera långa ackordföljder
Att komma ihåg långa ackordföljder är ofta en del av kravet för att kunna spela en hel låt. Ta till exempel denna ackordföljd:
Fmaj7 - Am7 - D7 - Gm7 - C7 - Fmaj7 - Dm7 - G7 - Gm7 - C7 -
Fmaj7 - Cm7 - F7 - Bbmaj7 - Eb7
Kanske inte det enklaste, men om den i stället skrivs så här:
Fmaj7 | | Am7 D7 | | Gm7 | | C7 | |
Fmaj7 | | Dm7 | | G7 | | Gm7 C7 | |
Fmaj7 | | Cm7 F7 | | Bbmaj7 | | Eb7 | |
Genom att strukturera den i takter och grupper om fyra har vi gjort sekvensen betydligt mer överskådlig och därför också lättare att memorera. Det är logiskt att dela in ackordföljder i grupper av fyra just för att många låtar består av 12, 16, 24 eller 32 takter. Dessutom ger strukturen mer information då den visar att vissa ackord bara ska spelas en hel takt och vissa en halv takt.