50-tals rock 'n' roll med double-stops
Chuck Berry skapade gitarrmusik som fortlever kvar med en arketypisk aura av 50-talet. En del av hans gitarrsound ryms i så kallade double-stops, vilket är två toner som spelas samtidigt. Det är ganska enkelt att ta de första stegen mod klassisk rock 'n' roll på gitarren om du tar dig an sådana som förklaras i denna lektion.Double-stops på de nedre strängarna
Double-stops är alltså två strängar som spelas samtidigt och ofta är dessa strängar bredvid varandra på samma band, vilket gör det hela enklare. Skälet till varför double-stops spelas är för att skapa ett gitarrljud som är lite rikare och har lite av dissonans över sig gentemot att bara spela en sträng.
Man brukar säga att kvintackordet föddes med The Kinks, fast de double-stops som Chuck Berry spelade drygt ett decennium tidigare var rent teoretiskt inverterade kvintackord (som också kallas powerackord). För att ge dig ett namn, vilket underlättar memoreringen används ackordnamn på de diagram av double-stops som visas nedan.
Double-stops (inverterade kvintackord)
A5/E
D5/A
E5/B
Dessa tre ackord passar ihop om du till exempel spelar blues som utgår från tonarten A (vill du till exempel spelas i tonarten G flyttar du bara samtliga två tonsteg mot gitarrhuvudet). Du startar normalt med A5/E och sedan växlar till de andra två. Tänk på att det rytmiska är viktigt.
Du kan spela på
båda strängarna i varje anslag eller variera. För att skapa en autentisk känsla kan du kombinera med en slide från fjärde till femte bandet på B-strängen (se exempel nedan), vilket är ett typiskt inslag i 50-tals rock 'n' roll . Du kan också använda dig av hammer-on från femte till sjunde bandet på andra strängen och eventuellt motsvarande för de andra ackorden.
Givetvis kommer den pentatoniska skalan i A väl till pass för att binda samma dessa double-stops och fylla ut med licks.
I tabulaturen
visas ett riff signerat Chuck Berry där två olika double-stops används:
Double-stops som dessa används också i paradnumret Johnny B. Goode.