Annons ebok

Gitarrförstärkare

Den här artikeln ger tips och fakta om gitarrförstärkare inklusive termer, effekter och kanaler. Först följer en allmän genomgång för dig som ska köpa en förstärkare, därefter nämns några berömda förstärkare som stora artister och musikgrupper använt. Även olika sorter av förstärkare samt nya trender inom området för förstärkarsimulatorer.

Råd om du ska köpa förstärkare

Tänk på att gitarr och förstärkare tillsammans ska låta bra. En förstärkare kan låta bra ihop med en gitarr och sämre med en annan. Om du funderar på en Fender-förstärkare måste du inte ha en Fender-gitarr, men det kan ibland vara en fördel.

Det finns två huvudgrupper av gitarrförstärkare: transistorförstärkare och rörförstärkare. Den senare är dyrare och kräver höga volymer för att låta riktigt bra. Ska du ha en förstärkare för att spela med i hemmet är det en transistorförstärkare du ska köpa – då kan det också vara bra att kolla ifall det går att ansluta hörlurar. Är det däremot en förstärkare som ska användas då du repar med ett band eller för scenbruk bör du prova både och för att hitta ljudet du gillar bäst.

Rörförstärkare

Rörförstärkare anses av många som det mer exklusiva alternativet. Anhängarna brukar lovorda det varma och "feta" ljudet som en rörförstärkare genererar. Särskilt när det kommer till distorsion har förstärkare med rör i en fördel då dessa frambringar dist naturligt när det är ordentligt tryck på volymen.

Det finns dock några nackdelar med rörförstärkare som bör nämnas. Först och främst är de dyrare än transistorförstärkarna. De kräver också mer underhåll och går lättare sönder. De är tyngre samtidigt som de är relativt ömtåliga vid förflyttning.

När det gäller underhållet är det elektronrören som behöver bytas ut då och då. Hur ofta beror på hur ofta förstärkaren används och hur mycket elektronrören får arbeta. Det behöver ibland inte ske något byte på över ett år. Dock är det viktigt att rören byts ut innan dem tar slut. Skulle dem ta slut medan de fortfarande används kan förstärkaren skadas. Det kostar inte särskilt mycket med nya elektronrör, omkring en hundralapp för en tub. Du bör dock låta en fackman göra bytet, det kan vara farligt att göra det själv utan kunskap då du kan få en elektrisk skada av förstärkaren - detta även om den är avstängd.

Så rådet är att inte vänta för länge innan du byter ut rören. Hur vet du då när rören behöver bytas? Ett vanligt tecken är att volymen minskar eller att ljudet är annorlunda än normalt.

Transistorförstärkare

Fördelarna med transistorförstärkare är att de är pålitliga och på senare år har tillverkare lyckas förmedla allt mer av det varma ljud som gäller för rörförstärkare. En del av utvecklingen har involverat så kallad modellering (se mer nedan), en teknik med vilken man försöker att återskapa rörförstärkarens ljud.

En annan sak som är förträfflig med transistorförstärkare är att de låter likadant oavsett ljudstyrka. Vilket har sina praktiska fördelar för de som spelar i en lägenhet eller kanske har på sig hörlurar.

Nackdelen är som redan berörts att ljudet enligt många inte når samma kvalitet som hos rörförstärkaren. Detta är så klart ingen objektiv sanning, utan var och en bör själv lyssna och jämföra vad som tilltalar dem personligen.

Analoga och digitala gitarrförstärkare

Ibland görs även en indelning i analoga och digitala gitarrförstärkare. Med analoga menas här sådana där ljudet kommer naturligt medan digitala modellerar ljudet från analoga. Analogt eller digital är dock ingen stor fråga idag eftersom det i flesta fall är en blandning.

Det finns olika saker som påverkar ljudvolymen, men primärt handlar det om watt (W) som är enheten för uteffekten. Här är några ungefärliga riktlinjer för hur mycket watt din förstärkare behöver:

5W–30W – lagom om du bara spelar hemma.
30W–50W – passar för replokalen och spelningar i mindre lokaler.
50W–100W – spelningar i mellanstora lokaler.
100W– – för större konserter.

Så kallade mikroförstärkare med mindre än fem watt har blivit vanligare på senare tid och kan vara av intresse om du är extra noga med att inte större omgivningen.

Hur mycket betyder förstärkaren kontra gitarren för ljudet?

Du kanske tänker att varför ska man köpa en dyr förstärkare om man har en billig gitarr? Idealet är förstås att ha både gitarr och förstärkare av hög kvalitet, men det är kanske ändå steget från en riktigt billig förstärkare till en förstärkare av klass som gör allra mest skillnad för ljudet oavsett gitarr. Det kan alltså vara värt att investera i en förstärkare med bra kvalitet även om du har en enkel gitarr (kanske kommer du även uppgradera ditt instrument så småningom).

Några termer som är bra att känna till:
Kombo (combo)
Förstärkare och högtalare hopbyggda i ett stycke.
Watt
Uteffekten och påverkar volymen.
Master
Avser volym och "mastervolymen" är den överordnade kontrollen för detta.
Pre
Förkortning för pre amp och påverkar signalen innan den når förstärkaren. Om det står "Drive" betyder detta samma sak.
Kanaler (channels)
Enklare förstärkare har bara en kanal medan andra har två, tre eller fyra stycken. Med flera kanaler kan du smidigt växla mellan till exempel rent och distat ljud och ha separata inställningar för dessa.
Bass
Det engelska ordet för bas, vilket ofta kan ökas och minskas med en ratt.
Middle
Det engelska ordet för "mitt" (tonomfånget mellan bas och diskant), vilket ofta kan ökas och minskas med en ratt. Förkortas ibland mid.
Treble
Det engelska ordet för diskant, vilket ofta kan ökas och minskas med en ratt.
Gain
Påverkar tonen och ger den mer dist, men kan även påverka volymen indirekt. Detsamma som overdrive.
Clean
Rent ljud utan dist.
Dist
förkortning för distortion som får ljudet att låta som från en spräckt högtalare. Många använder en distpedal för att få riktigt bra distat ljud.
Input
Signalen som går in till förstärkaren, till exempel från gitarren.
Output
Signalen som går ut från förstärkaren, till exempel till hörlurar.
Tweed
Ursprungligen kopplat till förstärkare från Fender och senare mer allmänt förstärkarljud från 1950-talet.
Crunch
Finns flera kanaler är crunch ibland en term som används för en av dessa. Crunch passar för bland annat punk och generellt rytmiskt ackordspel snarare än solon.
Amplifier
Engelska ordet för förstärkare, förkortas ofta amp.
Tube
Engelska ordet för de rör som finns i vissa gitarrförstärkare.
Valve
På brittisk engelska används valve i stället för tube. En valve amplifier är därmed detsamma som en rörförstärkare.
Stack
Avser en uppsättning som hänger ihop bestående av till exempel högtalare, kabinett och topp.

Hur du ställer in förstärkaren för olika musikstilar

Det dyker då och då upp frågor om vilka inställningar man ska ha på sin förstärkare för att få klassisk rock, metal, punk och så vidare. Det finns inga standardinställningar för detta och dessutom beror det på vilka inställningar och effekter förstärkaren är utrustad med. När det gäller inställningar för equaliser, vilka ofta består av treble, middle och bass, finns det inte heller där några standardinställningar för till exempel klassisk rock eller punk. Det finns mängder av variationer beroende på vilket sound man är ute efter och det bästa är att pröva själv eller försöka ta reda på vilka inställningar som ett visst band brukar ha.

Gain är något som vrids upp för att få ljudet att spricka upp. För att hitta det ljud du söker kan det vara bra att vrida på både gain och mastervolym om vartannat för att experimentera dig fram då dessa påverkar varandra. Även genom att enbart öka volymen kan det skapas gain ifall till exempel en boost- eller drive-pedal är ansluten.

Förstärkare är ofta utrustade med olika effekter som reverb och dist. Ju dyrare förstärkare, desto fler effekter i regel. Läs mer om effekter.

Om förstärkaren har två kanaler, ska du till exempel för rock/metal/punk och liknande välja den som inte är clean. Om den bara har en kanal och dessutom saknar distortion effekt bör du överväga att köpa en pedal att komplettera med (se t.ex. distpedal). En del som spelar hårdrock/metal brukar vilja ha overdrive och finns inte denna effekt inbyggd bör du eventuellt testa en overdrivepedal. Läs mer om pedaler.

Är det en rörförstärkare bör du också tänka på att förstärkaren levererar bäst ljud när volymen är uppdragen högt.

Berömda gitarrförstärkare

Det finns så klart otaliga mängder förstärkare och likaså otaliga bud om vilka som är bäst. Någon genomgång av detta blir därför inte möjligt för omfånget av denna artikel, däremot följer en lista på berömda gitarrförstärkare som också haft del i soundet hos framgångsrika artister och grupper.

VOX AC30

vox gitarrförstärkareDenna förstärkare med ett nästintill ikoniskt utseende har idag kvar samma utseende sedan den infördes 1959, vilket ger den ett slags ”retro-look”. Men VOX AC30 skäms knappast för sitt förflutna då den bär på en rik historia. Inte minst är den känd för ha bidragit till soundet hos brittiska rockgrupper som The Animals, The Rolling Stones och The Who.

Vox AC 30 är en gitarrförstärkare som funnits med i många decennier och det började på allvar under den brittiska bandinvasionen på 1960-talet med rockgrupper som The Rolling Stones och The Who. Tilläggsutrustningen "Top boost" som blandade ljudet från två kanaler karaktäriserade soundet och blev småningom standard.

Detta är en förstärkare med varm och krispig ton och som fungerar väl inom många stilar. Trots att utseendet förblivit detsamma har många nya funktioner tillkommit med åren. VOX tillverkar i stort sett alla delar hos förstärkaren själva.

Marshall Super Lead 1959

Enligt vissa den bästa gitarrförstärkaren när det kommer till rockmusik – Marshall Super Lead 1959 (som trots sitt namn lanserades först 1965) är en av Marshalls många vintage-modeller som blivit återutgiven många gånger. Flera stora gitarrister – Jimi Hendrix, Eric Clapton och Eddie van Halen kan nämnas – har satt sin tilltro till den legendomspunna Marshall Super Lead 1959.

Mesa/Boogie Mark I

Mesa/Boogie skulle under 70- och 80-talen bli ett gångbart märke som en av de första boutique-förstärkarna. Några gitarrister som använt Mesa/Boogie är Carlos Santana, Keith Richards och Pete Townshend.

Mesa/Boogie Mark har blivit en serie och den senaste modellen i skrivande stund är Mesa/Boogie Mark V.

Polytone Mini Brute

Polytones Mini Brute-serie har sedan 1970-talet blivit mycket gångbara förstärkare för jazzgitarrister som sökt ett riktigt rent ljud. Den som vill skaffa en förstärkare från Polyfone idag är främst hänvisad till att köpa begagnat.

Fender ’59 Bassman

En klassiker inom rock 'n' roll som använts av många och det ihållande intresset bekräftades då Fender återutgav modellen i ny tappning 1990.

Detta är en rörförstärkare med mycket känsla och som kräver minsta möjliga extrautrustning. Den byggdes ursprungligen för basgitarrer, men blev snart populär inte minst bland bluesmän med sexsträngade gitarrer.

Fender Deluxe Reverb

Detta är en annan klassiker som många gitarrister inom blues, country och rock haft sin tillit för under åren. The Beatles Abbey Road är ett av många albuminspelningar där ljudet från denna förstärkare kan höras.

Fender Deluxe Reverb är en 22-watts rörförstärkare med varmt ljud och inkluderar speciella funktioner som tubdriven reverb. Nedan finns en videorecension och här kan du klicka för att komma till en återförsäljare.

Länktips: fakta om förstärkare.

Andra tillverkare av förstärkare

AER
Ampeg
Ashdown
Blackstar
Fender
Hughes & Kettner
Fishman
JazzKat
Koch
Matchless
Mesa Boogie
Peavey
Rivera R & D
Roland
Soldano
Supro

Effekter

Här ska vi gå igenom några av de vanligaste effekterna som kan finnas på en gitarrförstärkare och förklara vad de används för. Även de enklaste förstärkare brukar ha rattar för volym och gain samt bas, middle och treble. Utöver detta finns en rad effekter förekommande beroende på gitarrförstärkare. Se också artikeln om kanaler.

Bas, middle och treble

Dessa rattar är väldigt vanliga på en förstärkare och deras funktion är att bestämma equalitzern (equalitzer är en kurva som visar volym på olika frekvensområden). Med bas, middle och treble ställer du in volymen för lågt, mellan och högt frekvensområde. Läs mer om equalitzern.

Mycket bas ger tjockare ljud. Skruvar du upp middle kommer gitarren långt fram i ljudbilden (i relation till övriga instrument) och ökar du treble får du ett mer klart och "gnistrande" ljud.

Reverb

Reverb är en av de absolut vanligaste effekterna. Dess funktion är att skapa en rumskänsla. Med detta menas att ljudet återger en akustisk efterklang snarare än att det bara tycks befinna sig inne i högtalaren. Utan reverb kan ljudet låta torrt och platt.

Delay

Delay är detsamma som eko. Effekten kan användas subtilt för att göra en röst/ton fylligare eller mer distinkt för att ge ett tydligt eko. Om du använder en pedal med denna effekt kan du även bestämma hur många ”studsar” som ska klinga ut samt fördröjningens tid.

Chorus

Chorus skapar en effekt med hjälp av fördröjningar inom ett visst intervall. Resultatet blir att det kan låta brokigt och svävande, som att en sångare blir en mindre kör eller att ett instrument blir flera som spelas samtidigt. Spelar du gitarr kommer ljudet upplevas som fylligare och det låter oftast bäst då förstärkaren är inställd på clean.

Tremolo

Tremolo har likheter med både vibrato och drill, men skiljer sig ändå. Tremolo innebär att ljudets volym pendlar snabbt upp och ned och skapar en "skälvande" effekt. Denna effekt låter ofta bra på enstaka toner och vid ackord bör du spela med visst mellanrum mellan varje annars är risken att tonerna "grötar" ihop sig.

Kompressor

En kompressor (ofta stöter man på det engelska compressor) trycker ihop ljudbilden. Det är precis som det låter: ljudet komprimeras, vilket innebär att de höga signalerna reduceras och de svaga förstärks. En kompressor kan också ge ljudet mer sustain (varaktighet).

Bypass och true bypass

Här rör det sig inte om någon effekt utan om ett läge där du spelar från en källa fri från effekter. Det finns också något som heter "True bypass", vilket innebär att pedalen (eller vad som används) är helt bortkopplad och inte påverkar ljudet i någon grad som annars kan vara fallet på bypass. För att sammanfatta: när du inte vill ha någon effekt ska du välja bypass och är din pedal utrustad med true bypass är det ett plus.

Att ställa in effekterna på en förstärkare

Alla rattar på en gitarrförstärkare med engelska termer kan vara en djungel för nybörjaren. Det är därför effekterna här förklaras var för sig. Några andra tips är att när du ska ställa in ljudet på din förstärkare, bör du som utgångsposition ha bas, middle och treble vridna till klockan 12. På detta sätt "neutraliserar" du dessa effekter och gitarrljudet kommer inte vara färgat av förstärkaren, vilket gör att du bättre kommer märka skillnader när du börjar skruva på rattarna.

Kanaler

Förstärkare kan vara utrustade med en eller flera kanaler (channels), vars funktion är att du kan skifta mellan olika lägen för ljud. Enklare förstärkare brukar ha en eller två kanaler och vanligt är då att dessa är clean och/eller gain – vad dessa termer betyder ska strax förklaras. Det är heller inte ovanligt med förstärkare som har fler kanaler.

Förstärkare med en kanal

Dessa förstärkare brukar oftast ha en kanal som kallas clean och med clean menas ett rent ljud. Dessa sorters förstärkare behöver nödvändigtvis inte vara förkastliga utan det går till exempel att använda en pedal som kompletterar med gain.

Förstärkare med två kanaler

Detta gäller för många gitarrförstärkare och standard är att kanalerna heter clean respektive gain. Vad clean är förklarades ovan och när det gäller gain är det inte lika självklart att beskriva. Med hjälp av gain kan du få mer volym och ofta en karaktär av ett mer "distat" ljud (dist är en en förkortning av engelskans distortion och används ofta inom musikstilar som hårdrock och punk).

Förstärkare med flera kanaler

Det finns också förstärkare med flera kanaler och normalt är då tre eller fyra. Dessa kan ha olika namn såsom lead, rythm eller crunch. En konfiguration kan till exempel se ut:

Kanal 1: Clean
Kanal 2: Rythm
Kanal 3: Lead-1
Kanal 4: Lead-2

Lead-1 och Lead-2 är i dessa fall varianter på gain.

Fördelen med flera kanaler är att du snabbare kan byta från ett ljud till ett annat utan att ändra inställningarna i övrigt, EQ med mera. Läs mer om att spela in ljud med gitarrförstärkaren.

Kanaler med separata EQ

EQ (equalitzer) visar volymen på olika frekvensområden. Dyrare förstärkare brukar ibland ha separata EQ för varje kanal. Detta gör att du kan kontrollera ljudet i än högre grad. Ibland finns en ratt som heter "Chan vol" (förkortning för "channel volume" på engelska) och då avses volymen för en viss kanal.

Mikroförstärkare

På senare tid har mikroförstärkare (dvs. stärkare med liten uteffekt) blivit populära. Alla har inte behov att använda förstärkare i replokaler eller på scen, många vill ha något med mer lagom ljudstyrka i lägenheten eller villan. En annan sak är att dessa småttingar kan drivas med enbart batteri. Det behöver inte kosta mer än 300-400 kronor att köpa en mikroförstärkare från denna legendariska tillverkare.

Marshalll MS-2C hamnar under 500 kronor. Den har två tums-högtalare, kontroller för volym, ton och overdrive samt utgång för hörlursuttag. Uteffekt 1 w, vikt: 340 gram, dimensioner: 14 x 11 x 6 cm, strömförsörjning: batteri 9V eller adapter 9V (adapter medföljer ej).

Marshall mikroförstärkare
Marshalls röda mikroförstärkare MS-2C.

Batteridrivna förstärkare

Bland gitarrförstärkare från Roland märks bland annat de AA-batteridrivna förstärkarna – dessa är förstärkare som är portabla i verklig mening då du aldrig behöver tänka på elektricitet. Populär bland de AA-batteridrivna förstärkarna är AC-serien för akustiska gitarrer vars kompakta förstärkare har en vikt på ungefär mobile cube förstärkare5 kg. De är även utrustade med reverb, chorus samt ambience, utgångseffekten är 15 watt.

En annan batteridriven förstärkare från Roland är den flexibla Mobile Cube (se bild). Denna multiförstärkare fungerar ihop med alla möjliga elektroniska musikinstrument inklusive mikrofoner och MP3-spelare.

Som framgått är utbudet för förstärkare från Roland mer än bara inriktad på gitarr och bas. Roland KC-150 4-ch är till exempel förstärkare för keyboard. Keyboardförstärkare fungerar också i majoriteten av fall bra för dragspel.

Hörlursförstärkare

HörlursförstärkareEtt helt nytt sätt att spela gitarr med förstärkarljud är med Vox amPlug Classic Rock, amPlug Metal och amPlug Bass från VOX Headphone Series. Du behöver bara sätta in förstärkarpluggen och sätta igång att spela utan något mer i utrustningsväg förutom ett par hörlurar genom vilka du hör ljudet.

Vox amPlug Classic Rock simulerar ljudet från en 100 watts förstärkare och med en analog modelerings-teknik simuleras äkta distortion från en rörförstärkare. Precis som på en rörförstärkare påverkas också tonen av mängden volym. Hörlursförstärkaren drivs med batteri och kostar runt 500 kronor.

Förstärkare för akustiska gitarrer

Om du vill ha en förstärkare till din akustiska gitarr bör du inte använda en förstärkare avsedd för elektriska gitarrer. Dessa förstärkare har ofta en XLR-ingång för inkoppling av mikrofon, vilket är smidigt för trubadurer som vill ha begränsat med utrustning. Du behöver en avsedd för den akustiska typen, vilka har en EQ-uppbyggnad lämpat för akustiskt ljud. Vanliga inbyggda effekter är compressor, reverb och chorus. Läs mer om förstärkare för akustiska gitarrer.

Basförstärkare

Med basförstärkare menas förstärkare till en elbas. Den huvudsakliga avvikelsen från en vanlig förstärkare är att en basförstärkare ska klara av basljud på lägre frekvenser. Eftersom lägre frekvenser behöver större effekt för att höras bra är detta något du ska tänka på vid köp.

Det är teoretiskt möjligt att använda en vanlig gitarrförstärkare för en basgitarr. Men det är inte att rekommendera på grund av resultatet i form av ljud. Detta beror på att kontrollerna för ton är inställda annorlunda och anpassade efter respektive instrument. Gitarrförstärkare ger också ett distat ljud, vilket inte är önskat från basgitarren och av samma skäl fördrar basister transistor- före rörförstärkare. Ibland kommer förmodligen heller inte uteffekten hos gitarrförstärkaren att räcka till.

Trådlösa förstärkare

Det finns även trådlösa alternativ, det vill säga att du slipper använda en gitarrkabel. Metoden brukar vara att sändare ansluts till gitarren som förstärkaren sedan känner av. Ett helt trådlöst system (varken sladd till strömkälla eller kabel till instrument) var något som blev introducerat med Boss Katana-Air.

Notera också att det finns andra lösningar som trådlösa gitarrsystem som gör att du inte behöver sladd. Du kopplar in två telepluggar och sedan kan du röra dig fritt med en viss räckvidd (ofta ca 15 m).

Förstärkarsimulatorer

En förstärkarsimulator är som framgår av ordet något som simulerar en förstärkare. Förstärkarsimulatorer finns i olika tappningar och en del modeller har blivit framgångsrika som multifunktionella gitarrförstärkare med digital modelleringsteknik.

Från förstärkarsimulatorer är vägen inte lång till gitarrförstärkarsimuleringspluggar. Det något långa ordet är för dig som helt vill skippa den traditionella gitarrförstärkaren och i stället använda mjukvara, som i detta fall brukar kallas för "plugg". Genom att använda en förstärkarplugg (låter bättre om ordet förkortas) kan du spela in direkt i din dator och låta pluggen simulera en förstärkare. En förstärkarplugg för gitarrer som fått bra recensioner är Studio Devil Amp Modeler Pro.

Studio Devil Amp Modeler Pro

Studio Devil har specialiserat sig på så kallade gitarrförstärkarsimuleringspluggar eller – för att korta ner det något – förstärkarpluggar. En förstärkarplugg är en mjukvara som ersätter en gitarrförstärkare. Med Studio Devil Amp Modeler Pro får du ett ljud som mycket väl efterliknar vad du fått om du använt en riktig förstärkare

Studio Devil Amp Modeler Pro har stöd både för Mac och Windows och kan till exempel användas som VST eller ihop med ProTools.

Studio Devil Amp Modeler Pro screenshot
Interface av Studio Devil Amp Modeler Pro.

Vad som ingår är bland annat 15 förstärkarmodeller med realistiska ljud. Självklart finns kontroller med vilka du kan reglera gain, bas, middle, treble. Vidare finns funktioner som compressor och sustainer och effekter som reverb, delay, echo och wah-wah. Dessutom finns det för flera av effekterna olika lägen med vilka du ytterligare kan skapa intressanta sounds.

Eftersom det hela sker på digital väg kan du självklart spara dina inspelade ljud enkelt och dessutom kan du importera och exportera presets online. Priset ligger på drygt 1000 kronor. Läs mer om produkten och lyssna på ljudexempel på tillverkarens hemsida.

Den senaste tiden har också förstärkarsimulator i iPhones varit en het trend. Detta kan numera göras på ett väldigt smidigt sätt genom en kabel som sammanför din gitarr med en iPhone. Två populära produkter är PRS Guitarbud från PRS och AmpliTube från IK Multimedia. Den senare fungerar även ihop med Android och denna kan du till exempel använda ihop med iLoud som är en portabel högtalare med studiokvalitet. Detta är ett alternativt sätt att få ut gitarrljudet i en högtalare om du vill kunna få plats med utrustningen i en väska.

Med denna metod kan du använda din iPhone som förstärkare och lyssna på ljudet till exempel genom ett par hörlurar. Och ljudkvaliteten är faktiskt bättre än vad man kan tro. Förutom tillgången till olika effekter går det också att spela in ljud och lagra dessa i ljudfiler.

Läs även om multieffekter.

Kontrollera förstärkaren med bluetooth

Flera av dagens gitarrförstärkare kan kontrolleras via en mobil eller surfplatta med bluetooth. Fördelen med detta är att du får en bra överblick när det finns massor av effekter att välja mellan och det blir enklare att ta fram olika sparade inställningar.